Wednesday, 2 November 2011

~Dengarlah Cerita Isterimu~

Kita biasanya balik ke rumah selepas kesibukan kerja di pejabat dengan niat untuk berehat melepaskan penat jerih.
Ada juga dikalangan kita yang berniat balik ke rumah sekejap untuk mengambil pakaian sukan dan kemudian terus ke gelanggang permainan bersama-sama dengan rakan-rakan sepejabat atau sepersatuan.
Tidak kurang pula yang sampai di rumah terus mengerjakan solat 'Asar dan kemudian ke halaman rumah meneruskan kerja-kerja menanam pokok bunga kesayangan kita itu.
Apabila sampai ke rumah, hanya anak-anak kita sahaja yang menyambut di pintu. Isteri kita yang "full-time-house-wife" tu, meneruskan pekerjaan biasanya seperti melipat kain, gosok baju atau menyapu halaman rumah petang-petang.
Kita pun mencium anak-anak dan terus ke bilik tidur dan membuat kerja-kerja seperti di atas tadi. Tidak ada senerio drama tv seperti isteri menyambut dan menyediakan minuman untuk suaminya, sambil suaminya pula merebahkan badannya di sofa empuk "italian set" nya itu.
Bagi isteri yang balik bersama-sama kita satu kereta pula, sepanjang perjalanan dia lelapkan matanya menghala keluar hinggalah sampai ke rumah. Tiba di rumah, masing-masing dengan urusan sendirian, sibuk macam di pejabat tadi.
Alangkah ruginya kita menpunyai pasangan yang halal tetapi hubungan kita seperti "bukan muhrim". Sudahlah kita berpisah lebih lapan jam sehari dengannya kerana bertugas di pejabat, ditambah pula dengan hubungan yang hambar apabila bersama di rumah. Dengan ini, ramailah dikalangan kita yang tidak dapat menikmati cogan kata yang popular masa kini, "Rumahku Syurgaku".
Mengapa boleh terjadi demikian? Mari kita analisis sketsa di atas. Semasa baru-baru kahwin, biasanya isteri kita tu lah yang menyambut kita di pintu dengan senyum manisnya dan memimpin kita ke kerusi atau ke dalam bilik tidur. Dan di situ jugalah dia akan bercerita mengadu hal peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang ketiadaan kita di rumah.
Macam-macamlah tajuknya hingga kadang-kadang naik meluat mendengarnya. Tetapi, kita pada masa itu memang pendengar yang amat baik sekali dan bersungguh-sungguh melayan cerita dan emosinya. Baru kahwinlah katakan. Tetapi sekarang semuanya itu hanya tinggal kenangan.
Wahai suami-suami yang dimuliakan,
Memang kita lebih sibuk dari dia. Memang kita lebih banyak memikirkan masalah masyarakat dan negara. Memang minat kita berbeza. Memang kita malas mendengar cakap dia. Tetapi, pernah tak kita fikirkan hasilnya jika kita mendengar sekejap ceritanya bila sampai di rumah setiap petang?
Jika kita boleh meneruskan tabiat seperti baru-baru kahwin dulu tu; menjadi pendengar yang baik, meluangkan masa dalam lima minit mendengar ceritanya sebaik sahaja kita tiba di rumah, mengangguk-anggukkan kepala dan bersetuju dengan pandangan-pandangannya, menegur ceritanya apabila dia mula nak mengumpat dengan cara yang baik - yakinlah, hasilnya nanti, dia akan rasa terhibur dan merasakan dialah orang yang paling gembira sekali pada hari itu.
Cintanya rasa berbalas apabila aduannya itu dilayan dengan belaian kasih mesra. Kusut masai semasa dia memerahkan otaknya membersih, mengindahkan rumah kita dan memasak masakan kegemaran kita, akan terurai kerana kesanggupan kita mendengarnya sembangnya itu. Tak lama wahai suami-suami, hanya lima minit sahaja yang perlu kita luangkan untuknya. Tetapi kesan boleh menceriakannya selama 24 jam untuk hari yang berikutnya.
Niatkan di hati kita untuk mendengar ceritanya sama ada dirumah atau di dalam kereta sebaik sahaja kita melangkah keluar dari pejabat. Jangan amalkan singgah dulu di kafetaria untuk minum petang dengan rakan-rakan sepejabat, ini akan menyebabkan kita merasakan isteri tidak perlu lagi melayan kita di rumah nanti. Sebab kita sudah kenyang.
Sampai di rumah mulakan dengan soalan, "Ada berita baik hari ini ke?" atau yang serupa dengannya. Yakinlah, sebulan kita amalkan, pasti isteri kita akan bersama-sama dengan anak-anak kita menyambut di muka pintu dengan senyuman meleret hingga ke telinganya. Kita juga yang akan terhibur.
Amalkanlah wahai suami!!!!

Tuesday, 1 November 2011

aDek meLanjutkan pelaJaran....

بسم الله الرحمن الرحيم
AsSalaMuaLAikuM semua . . .
Actually sy xthu nk post ape sbrnyer…. Tpi utk meluahkan rase sedey d hati ni, sy ambk kputusan tok luah kn kat blig nie….hehe…sblom 2.. rase sedey 2 smue orng ade kn 2 normal la kan…. Kalo spe xde rase seedy,suke,duke…2 x lame la 2..hehe..xpon alien la 2….hehehe…
Sy nk story skt kat korng ni…
31/10/2011 ( isnin) – adek sy berangkat pergi ke kaherah,mesir…untuk melanjutkan plajaran dlm bidng tahfiz wa Qiroat…tpi orng y pling sedih mesti mak n abah kn…yela da 2 orng ank dye berjauhan dgn keluarga…tpi xpe mereke pergi utk menuntut ilmu ALLAH… mmg 2 gjk harapan mak n abah agar dpt mendidik ank2 shingge berjaye….
Sy bile plak la kn nk merantau ke negare orng?….hurm….
Sy thu adek sy 2 sedih tpi dye simpan..hanye allah je y thu isi hati manusie itu… sy thu adek sy kuat n dye xde la risau sngt coz kat mesir t abg sy ( zulfiQar) ade kat sne dye da 2 thn stdy kat Al azhar 2..so,ape2 y adek sy nk dye akn minx tlong kat abg dye….…then,semua bnde nie dye y nk…kteowng xthu pon dye ade temu duge tok smbng bljr ke mesir…tbe2 je dpt thu 2 pon pihak sekolah dye y cll abah… soh abah dtg ambk dye bawak kat sebuah maahad tahfiz kat batu kurau tok interview… ALHAMDULILLAH..dgn izin allah adek sy 2 lulus….hnye 28 orng je y trpilik tok pergi ke mesir 2….pas2 1 bln dye kne duduk kat maahad tahfiz batu kurau 2 coz depe nk wat persiapan sebelum pergi ke mesir… dlm 1 bln 2 mak n abah mmg sngt buzy coz nk urus kn semua urusndye…dgn passport,tiket,brg2 y nk bwk n mcm2 ler….sy Nampak sngt kesungguhan mak n abah tok antok dye berjihad di jalan allah…
Sy yakin adek sy 2 ak berjaye d dunia dan akhira…..
Kepade Mohamed Danial n Mohamed ZulfiQar….timbalah ilmu d negare orng bnyk2…n ambklah kesempatn y ade utk menziarahi tahan suci dan makam2 nabi…
~ pas ni time raye mesti kurng best coz 2 orng xade…tpi cian kat abg sy…dye sorng je y tngl…dye da xde geng da pasni…senang ler adek2 dye nk buli dye…(hahaha)….
Tingl adek2 perempuan je y ade kat uma….sonang  skt nk buli abg…hehehe…
K la sy pond a xtau nk karang ape lagi….
Wasalam….